Gör det tråkigt bara

För en kommunikatör i offentlig förvaltning är detta väldigt intressant. På sidan 86 i Blek kung skriver David Foster Wallace:

Födslovåndorna hos det Nya IRS ( Internal Revenue Service, den amerikanska federala skattemyndigheten: min anm.) ledde till en av de största och vidrigaste PR-upptäckterna i det moderna demokratiska samhället, nämligen att om känsliga delar av makten kan göras tillräckligt tråkiga och svårbegripliga kommer tjänstemännen inte behöva dölja eller maskera något, för ingen som inte är direkt inblandad kommer att vara tillräckligt uppmärksam för att kunna ställa till med något problem.

Det kan ju vara därför jag aldrig kommer någon vart när jag försöker förmå de experter av olika slag som jag arbetar med att uttrycka sig enklare, självklarare, tydligare, mindre träigt och med något färre än 142 ord och 18 bisatser i varje mening. Det kan ju vara därför.

2 kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.